Bar News

Ads on – Ads off

Το επάγγελμα του διαφημιστή/διαφημίστριας θεωρείται πολύ ενδιαφέρον και παράλληλα, πολύ απαιτητικό.  Πέρα από τον καταιγισμό ιδεών που επιβάλλεται, με στόχο να επιλεγεί ότι καταλληλότερο να ‘τραβήξει’ την προσοχή του καταναλωτή αλλά, και να οδηγήσει στην μνημόνευση του προϊόντος,  οι διαφημιστές πρέπει να τα πετύχουν όλα αυτά μέσα στα πλαίσια κάποιων κανόνων.  Η ύπαρξη και εφαρμογή των περιοριστικών αυτών κανόνων έχουν στόχο την προστασία του καταναλωτή και κυρίως των παιδιών, από το να δημιουργήσουν στο μυαλό τους λανθασμένη εικόνα για την κατανάλωση αλκοόλ.

Από την άλλη πλευρά, αυτή των εταιριών, που επιχειρούν να διαφημίσουν τα αλκοολούχα ποτά τους, υποστηρίζεται ότι κάποιες τουλάχιστον φορές, οι κανόνες που εφαρμόζονται περιορίζουν την φαντασία και ψαλιδίζουν την επιτυχία των εκάστοτε διαφημίσεων.  Για το ποιος έχει δίκιο, θα σας αφήσουμε να αποφασίσετε εσείς, αφού σας παρουσιάσουμε κάποιες διαφημιστικές καμπάνιες που απαγορεύτηκαν στο εξωτερικό, από την ASA (Advertising Standards Authority).

  1. Τον Σεπτέμβριο του προηγούμενου έτους απαγορεύτηκε μια διαφήμιση εταιρίας παράδοσης αλκοόλ κατ’ οίκον (Drink Doctor), με την αιτιολογία ότι συνέδεε/ παραλλήλιζε απροκάλυπτα την κατανάλωση αλκοόλ με την ιατρική φροντίδα!  Το μήνυμα της διαφήμισης που κατέγραψε η ASA ήταν κάτι του τύπου, «το ποτό σου θα σε φροντίσει». Η εν λόγω διαφήμιση ‘ανέβηκε’ στο κοινωνικό μέσο δικτύωσης: Facebook, χρησιμοποιώντας τον ‘ενοχοποιητικό’ όρο: ‘Boozebulance’!  Ταυτόχρονα, οι αριθμοί ‘999’ ήταν με έντονο κόκκινο φόντο πάνω στο αυτοκίνητο παράδοσης, καθώς και ένας μπλε σταυρός, στοιχεία που παραπέμπουν σε πραγματικό ασθενοφόρο.  Θέση βέβαια της εταιρίας παράδοσης αλκοόλ ήταν ότι δεν ήταν θελημένη αυτή η εικόνα και ο παραλληλισμός με τα ιατρικά στοιχεία.  Δήλωσαν ότι χρησιμοποίησαν τον όρο: ‘Doctor’, με μοναδικό στόχο να τονίσουν τον επαγγελματισμό και το κύρος της εταιρίας, και όχι για να υπονοήσουν οτιδήποτε ιατρικό.
  2. Μια άλλη εταιρία, που έχει υποστεί ακυρώσεις των διαφημιστικών καμπανιών της, είναι η πολύ γνωστή στο χώρο του αλκοόλ, η Diageo. Πιο συγκεκριμένα, στην προσπάθεια τους να διαφημίσουν το ρούμι: Captain Morgan, έχουν κατηγορηθεί από την ASA για διάφορα παραπτώματα.  Το Φεβρουάριο του 2014 για παράδειγμα, σε μια διαφήμιση του ποτού στην τηλεόραση, ο Captain Morgan, καβαλώντας το άλογο του και σέρνοντας την άμαξα του, γεμάτη θησαυρούς και τιμαλφή, περνούσε από μια πλατεία ανάμεσα σ’ ένα πλήθος που τον ζητωκραύγαζε και μαγνήτιζε όλα τα γυναικεία βλέμματα.  Κατά την ASA όμως, η εικόνα αυτή συνέδεε το αλκοόλ με προκλητική σκληρότητα και επιθετική συμπεριφορά.  Και εφόσον οι πειρατές φημίζονται για την αδιαφορία τους για τις αρχές και για την ‘άτσαλη’ συμπεριφορά τους, και είναι γνωστό ότι πίνουν πολύ ρούμι, δεν ήταν διαφήμιση που έπρεπε να προβληθεί.  Σε μια άλλη διαφήμιση του ίδιου ποτού, τον Αύγουστο του 2016, βλέπουμε τον ίδιο χαρακτήρα πάνω σε ένα πλοίο, όπου γίνεται ένα party με την παρέα του.  Τα motto της διαφήμισης έγραφαν: «Βάλτε το πρόσωπο του Captain», και «Ζήσε σαν τον Captain».  H ASA αποφάνθηκε ότι η πολύ κοινωνική συμπεριφορά του ήρωα θα συνδεόταν με την κατανάλωση του εν λόγω ποτού, και ότι θα οδηγούσε σε ανεύθυνες συμπεριφορές από τους καταναλωτές.
  3. Και το πολυαγαπημένο Jagermeister έχει υποχρεωθεί να αποσύρει την πρώτη κιόλας διαφήμιση του στο αγγλικό κοινό, τον Ιούλιο του 2014. Η διαφήμιση έδειχνε μια παρέα νεαρών αντρών που ξεκίνησε για ένα περιπετειώδες ταξίδι στην Ισλανδία. Πέρναγαν από χιονισμένα βουνά και έκαναν surfing σε τεράστια κύματα.  Στο τέλος της διαφήμισης, επέστρεφαν στην καμπίνα τους, έπιναν σφηνάκια Jagermeister και ακούγονταν από το background η εξής ατάκα: «Jagermeister.  Σε κυριεύει».  Η ASA υποστήριξε ότι προβάλλοντας μια ομάδα αντρών να επιδίδεται σε έντονες δραστηριότητες και υπονοώντας ότι το ποτό που πίνουν τους προσφέρει αυτήν την άνεση, μπορεί να έχει επικίνδυνες συνέπειες, και συνεπώς, κρίθηκε ότι η διαφήμιση προωθεί την ανευθυνότητα.
  4. Με την κατηγορία ότι η κατανάλωση της είναι συνδεδεμένη με κοινωνικές επιτυχίες, και η vodka Smirnoff έχει υποστεί κριτική για τη διαφημιστική καμπάνια της αξίας 15 εκατομμυρίων λιρών, τον Ιούλιο του 2015! Το σενάριο της διαφήμισης έδειχνε έναν άντρα να μπαίνει σε ένα bar, όπου ο κόσμος φαινόταν αφιλόξενος και απόμακρος. Αλλά όταν ο επισκέπτης παραγγέλνει μια vodka Smirnoff και ο bartender αρχίζει να του την ετοιμάζει, ξαφνικά αλλάζει η γενική διάθεση μέσα στο bar, αρχίζει η μουσική και το κέφι αναβαίνει, με όλους τους πελάτες του μαγαζιού να διασκεδάζουν και να χαμογελάνε. Το motto της διαφήμισης έλεγε: «Φιλτράρετε ότι είναι περιττό, κρατήστε ότι είναι καλό».  Η ASA απαγόρευσε την μετάδοση της, υποστηρίζοντας ότι το μήνυμα που θα λάμβανε ο κόσμος ήταν ότι ο μόνος τρόπος για να ‘διορθωθεί’ ένα περιβάλλον με αρνητικά vibes, και να περάσει καλά ο κόσμος είναι η κατανάλωση αλκοόλ.

Όπως καταλαβαίνετε από τα παραπάνω παραδείγματα, οι παράμετροι που πρέπει να προσέχουν οι διαφημιστές των αλκοολούχων ποτών ποικίλουν και πολύ συχνά κινούνται ανάμεσα σε πολύ λεπτές γραμμές και έννοιες.  Τώρα, κατά πόσο έχουν δίκιο οι ανάλογες αρχές και κατά πόσο υπερβάλλουν ή όχι, είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα.  Προτού πάντως κρίνουμε και θεωρήσουμε υπερβολικές τις αποφάσεις της εκάστοτε ASA, ας λάβουμε υπόψη μας ότι βασικός σκοπός τέτοιων υπηρεσιών είναι να προστατέψουν τον ευάλωτο καταναλωτή από λανθασμένες εντυπώσεις και επιρροές.

by Chrysa K

No comments
Χρύσα ΚρικώνηAds on – Ads off

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *